Srpski tabloidi – carstva laži

0

Četiri najtiražnija srpska tabloida, Informer, Srpski telegraf, Alo i Kurir – tokom 2019. godine objavili su najmanje 945 lažnih ili neutemeljenih tvrdnji samo na naslovnim stranama, pokazuje analiza Raskrinkavanja. Prednjači Informer sa 317 „uhvaćenih” laži, sledi Alo (259), Srpski telegraf (227) i Kurir (142).
Najviše laži je izrečeno na račun opozicije i njihovih lidera, dok se u isključivo pozitivnom svetlu predstavljao Aleksandar Vučić, ali i ruski predsednik Vladimir Putin.
„Riznica” laži je tokom cele godine bila i spoljna politika – pohvalno se pisalo o Rusiji i saradnji sa njom, dok su dežurni neprijatelji, kao i uvek, bili Albanci, kosovski lideri i NATO. Najave specijalnih ratova protiv Vučića, udari na njega, lažne tvrdnje o špijunskim aferama i aferi Krušik, takođe su bile dominantne teme.
Kao i ranije, tabloidi se nisu libili da objavljuju neutemeljene ili vesti čije je navode nemoguće proveriti, vesti u kojima se izostavljene bitne činjenice za kontekst, kao i vesti u kojima je jedini izvor za tvrdnje – anoniman.
Lažnih vesti tokom čitave godine bilo je i u vezi sa Kosovom. Kao i u prvoj polovini godine, Informer je najavljivao da će nam strane sile poput Rusije i Francuske i SAD, „rešiti” problem Kosova, pa su tako Emanuela Makrona nakon njegove posete Srbiji u julu nazvali „Makrone, Srbine” jer je navodno „oduvao Šiptare” stavom da nezavisnost nije gotova stvar.
Isto tako je ovaj tabloid tvrdio da je ministar spoljnih poslova Rusije, Sergej Lavrov, poručio kako će „Srbi i Rusi braniti Kosovo”, ali Lavrov to nikada nije rekao. Takođe su manipulativno interpretirali i analizu objavljenu na sajtu Dojče Velea o poseti novog Trampovog izaslanika za pregovore Beograda i Prištine, tvrdeći da DW navodi da „Tramp sprema podelu Kosova”. Ovo, međutim u tekstu namačkog portala nije imalo utemeljenja. Izamišljanje izjavpretacije su se množile u Informeru, pa se tako ispostavilo kao laž i to da je američki general Ben Hodžis „potvrdio pisanje Informera” da se Srbiji nude avioni, milijarde i brz ulazak u EU, ukoliko prizna Kosovo.
Izmislili su čak i izjavu predsednika Vučića – na naslovnoj strani su objavili šta je tačno Vučić poručio na sastanku sa nemačkom kancelarkom Angelom Merkel, jer se u momentu kada su izneli tu informaciju, sastanak nije ni dogodio.
Ovi tabloidi, iako objavljuju lažne vesti i redovno krše Kodeks novinara Srbije, redovni su dobitnici novca na konkursima lokalnih samouprava, ali i putem javnih nabavki.
U istraživanju novinari Raskrikavanja nisu uzimali u obzir vesti iz šoubiznisa i sporta, pa je sigurno da je broj medijskih manipulacija na naslovnicama veći.

Ostavi odgovor

Unesite komentar
Unesite ime